Hier vind je het antwoord op de meest gestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Vul het formulier in onderaan de pagina.
Meest gestelde vragen
Lidmaatschap
Ik wil graag lid worden. Hoe kan ik mij aanmelden?
Wat leuk dat je lid wilt worden. Helaas hebben we het maximaal aantal leden bereikt. Je kunt je wel inschrijven op de wachtlijst. Je inschrijving is afgerond zodra je je gegevens hebt ingevuld én het inschrijfgeld van € 10 hebt overgemaakt.
Gezien de grote belangstelling en de minimale uitstroom van bestaande leden moet je rekening houden met een lange wachttijd.
Sta je al op de wachtlijst en kom je in aanmerking voor activatie van je lidmaatschap, dan nemen we contact met je op. Zorg er dus voor dat je contactgegevens altijd actueel blijven. Daarvoor kun je ook als wachtlijst geregistreerde inloggen op onze jekerdapp.nl om daar je contactgegevens te beheren.
Jouw inschrijfdatum is de datum waarop je de betaling om op de wachtlijst geplaatst te worden hebt voldaan.
Je lidmaatschap opzeggen kan heel eenvoudig door het formulier in te vullen op de contactpagina. Je wordt dan voor het volgende seizoen uitgeschreven. Opzeggingen dienen uiterlijk voor 1 oktober van het voorafgaande jaar van uitschrijving bij ons binnen te zijn.
Kinderen die geboren, geadopteerd of pleegkind worden in een huishouden waarvan al volwassen personen lid zijn kunnen direct lid worden. Neem contact op met de ledenadministratie om dit door te geven, samen met ondersteunende documenten (geboorte akte, adoptiebewijs).
Tijdens het spreekuur van de ledenadministratie kun je een lidmaatschapskaart laten maken. Voor kinderen t/m 5 jaar hoef je geen pasfoto aan te leveren. Vanaf 6 jaar vragen we je wel een pasfoto te uploaden via jekerdapp.nl. Na goedkeuring kun je een nieuwe pas laten maken bij de ledenadministratie.
N.B.: Het automatisch lidmaatschap bij geboorte (geboorte akte overleggen) kan leiden tot een situatie waarin maar een van beide ouders lid is en de ander op de wachtlijst staat. Om toch samen naar het zwembad te komen kun je een introductiekaart aanschaffen.
Mag ik alleen mijn kinderen lid laten zijn? (huishoudens zonder volwassenen)
Nee, in het huishoudelijk reglement staat dat men alleen minderjarig (t/m 17 jaar) lid kan zijn, als tenminste één van de ouders/wettelijke vertegenwoordigers ook lid is. Huishoudens zonder volwassenen zijn niet mogelijk. Minderjarige leden kunnen niet als kleinkind worden toegevoegd aan het huishoudnummer van de grootouders.
Samenstelling huishoudens: een huishouden kan slechts uit twee generaties bestaan. Grootouders, kinderen en kleinkinderen kunnen niet samen onder een huishoudnummer vallen. Het huishouden wordt dan gesplitst.
Wordt mijn nieuwe partner automatisch lid? En wat gebeurt bij scheiding?
Het lidmaatschap van de vereniging is persoonsgebonden: scheidende partners behouden dus ieder hun eigen lidmaatschap. Ook voor hun positie op de wachtlijst heeft dit geen gevolgen.
Andersom zal een niet-lid dat gaat samenwonen/trouwen met een lid, achteraan de wachtlijst moeten aansluiten om ook lid te worden. Deze regel geldt ook voor personen/huishoudens die op de wachtlijst staan. Als de gezinssamenstelling verandert dan zal een nieuwe partner zich afzonderlijk moeten aanmelden.
Voor geboorte en adoptie geldt deze regel niet: deze personen kunnen meteen lid worden. Neem hiertoe contact op met de ledenadministratie, met een geboortebewijs of bewijs van adoptie.
Partnerregeling Ben jij lid van de vereniging, maar je partner niet? Mogelijk komt jouw partner in aanmerking om versneld lid te worden. In het begin van ieder jaar worden maximaal 30 personen via de partnerregeling versneld lid van de vereniging. Om gebruik te maken van deze regeling moet er sprake zijn van een aantoonbare duurzame relatie. Houd de nieuwsbrief in de gaten wanneer je je hiervoor kunt inschrijven. Bij meer aanmeldingen dan beschikbare plaatsen wordt gekeken naar de wachtlijstpositie.
LET OP: De introducéregeling is gewijzigd per 1 mei 2025. We stappen over op een digitaal introducékaartensysteem in Jekerdapp.
Ieder volwassen lid kan per seizoen 5 tickets kopen. Een ticket kost € 4,90 en hiermee kun je 1 gast meenemen. Tickets zijn direct te gebruiken en zijn onbeperkt houdbaar. Ongebruikte introducékaarten worden niet teruggenomen bij beëindiging van het lidmaatschap en zijn niet overdraagbaar aan een ander huishouden.
Toegang tot het bad met een introducé Bij de ingang laat je aan de vrijwilliger weten dat je een introducé bij je hebt. De vrijwilliger scant eerst de QR-code van je introducé in de Jekerdapp, vervolgens scant de vrijwilliger jouw lidkaart.
Neem je een introducé mee, dan ben jij verantwoordelijk voor je gast.
Zorg er dus goed voor dat je de huisregels uitlegt zodat jouw gast weet hoe we binnen de vereniging met elkaar omgaan.
Kinderen onder de 3 jaar Voor kinderen onder de 3 jaar is geen introductiekaart nodig. Zij kunnen onder begeleiding van een lid gratis naar binnen.
Nog knippen over van je oude papieren introductiekaartje? Je kunt in seizoen 2025 nog gebruik maken van je papieren introducékaart. In 2026 zijn de papieren kaartjes niet meer geldig. Maar je kunt ze dit seizoen (2025) omzetten naar digitale tickets tijdens de spreekuren:
Mei: zaterdag 12.00 – 13.00 uur
Juni t/m augustus: zaterdag 11.00 – 13.00 uur
September: zaterdag 12.00 – 13.00 uur
Tickets kopenin mei en juni Tickets koop je zelf digitaal in de Jekerdapp. Je kiest zelf hoeveel tickets je wilt aanschaffen, tot een maximum van 5 per volwassen lid per huishouden per seizoen. Afrekenen doe je direct in de app. Tickets zijn digitaal te koop in mei en juni.
Liever geen telefoon mee naar het zwembad? Het is mogelijk om een plastic pasje af te halen. Dat kan alleen tijdens het ledenspreekuur op zaterdag 13.00 – 14.00 uur. Zo kun je ook een introducé meenemen als je liever geen telefoon meeneemt naar het zwembad. De tickets zelf koop je wel digitaal via Jekerdapp.nl.
Andere vragen?
Heb je een vraag over je inschrijving of wil je een nieuwe pas afhalen? Loop dan binnen op het ledenspreekuur. Openingstijden vind je hier. Eventuele betalingen kunnen alleen met pin worden gedaan.
Voor vragen kijk je bij veelgestelde vragen of je vul je het contactformulier in. Heb je een vraag over je inschrijving of wil je je nieuwe pas ophalen? Dan kun je ook binnenlopen bij het spreekuur. Zie hieronder de openingstijden. Je vindt de ledenadministratie aan de achterzijde van het coördinatorhok, bij de tafeltennistafels. Eventuele betalingen kunnen alleen met pin.
Openingstijden ledenadminstratie 2025:
Op zaterdagen in mei en juni van 13:00 tot 14:00. De planning voor juli, augustus en september zal nog volgen.
Let op: tijdens het ledenspreekuur kun je geen introductiekaarten omruilen. Lees hier wanneer wel.
De leden voldoen de jaarlijkse contributie via de automatische incasso. Op deze manier verloopt de verwerking bij de bank en de verwerking in ons systeem automatisch. Betaling is alleen mogelijk via automatische incasso.
De incasso zal plaatsvinden via IBAN NL61RABO0111888166 t.n.v. Vereniging Zwembad Jekerdal.
U dient zelf te zorgen voor voldoende saldo ten tijde van de incasso, deze wordt ruim van te voren aangekondigd. Bij mislukte incasso wordt het lidmaatschap geblokkeerd.
Een onderdeel van je lidmaatschap is de jaarlijkse contributie, deze wordt altijd geïncasseerd via automatische incasso.
Je kunt zelf eenvoudig je rekeningnummer wijzigen via je profiel in Jekerdapp. In sommige gevallen dien je bij je bank aan te geven dat de incasso van Zwembad Jekerdal (IBAN NL61 RABO 0111 8881 66) mag plaatsvinden.
Kan ik ook op een andere manier betalen dan via automatische incasso?
Het is alleen mogelijk om via automatische incasso te betalen. Heb je een vraag en/of probleem met betalen, neem dan contact op via het contactformulier.
De incassoronde zal tijdig aangekondigd worden zodat er op voorhand rekening gehouden kan worden met voldoende saldo en/of het doorgeven van de juiste bankgegevens.
Mocht de incasso niet zijn gelukt wegens onvoldoende saldo of een andere reden, dan zullen wij een nieuw betaalverzoek sturen via e-mail.
Ik heb een nieuw rekeningnummer. Waar kan ik dit doorgeven zodat de incasso kan plaatsvinden?
De incassoronde vind altijd plaats in het begin van het jaar en wordt tijdig aangekondigd.
Zijn je gegevens veranderd en is het rekeningnummer niet meer correct, dan kun je het rekeningnummer zelf aanpassen in Jekerdapp. Lukt dat niet, neem dan contact met ons op via het contactformulier.
Log in bij Jekerdapp op je smartphone of tablet met je LIDNUMMER.
Ga naar “Menu” en dan “Profiel”
Klik het pennetje naast “Mijn gegevens”
Kies hier voor “Pasfoto uploaden”
Lees de voorwaarden en klik op “Ik heb het begrepen, ga verder”
Kies nu voor “Foto maken” of “Foto kiezen”. Wij adviseren om te kiezen voor “Foto maken”. Zo kun je direct een duidelijke selfie maken. Zorg voor een neutrale achtergrond.
Het handigst is om gebruik te maken van het pasje op Jekerdapp. Mocht je toch een echt pasje willen, kom dan even langs tijdens de spreekuren van de ledenadministratie
De ledenadministratie controleert je foto, en als je foto niet geschikt is krijg je een melding in de jekerdapp.nl. Wij accepteren alleen juiste foto’s.
Hoe ziet een goede foto er uit?
Je bent goed herkenbaar op de foto
Je kijkt recht in de camera, dus geen foto en profile
Gelijkmatige belichting, geen schaduw in het gezicht
Je gezicht staat in het midden van de foto
Geen petten of andere hoofddeksels, geen zonnebrillen
Zorg ervoor dat je de foto in de juiste stand upload (staand formaat)
Mocht je niet handig zijn met je toestel, kom dan naar het spreekuur van de ledenadministratie. We helpen je daar graag verder.
In de jekerdapp vind je jouw persoonlijke gegevens terug.
De volgende gegevens kun je zelf aanpassen via je profiel op Jekerdapp – E-mailadres – Telefoonnummer – Pasfoto – IBAN-nummer (bankrekeningnummer) – Adres
Voor het aanpassen van de volgende gegevens neem je contact op met de ledenadministratie:
Geboorte
Overlijden
Opzegging (voor 1 januari van het aankomende jaar)
Met je lidnummer kun je op jekerdapp.nl een nieuw wachtwoord aanvragen. Klik op ‘Wachtwoord vergeten’ en vul je lidnummer in. We sturen een linkje om je wachtwoord opnieuw in te stellen naar het bij ons bekende e-mailadres.
Als er meerdere huishoudleden hetzelfde e-mailadres gebruiken dan sturen we alleen een wachtwoordreset-link van het hoofdlid op. Daarmee ingelogd kun je het lidnummer van de andere gezinsleden zelf opzoeken en de wachtwoorden instellen.
Lidnummer vergeten
Weet je jouw lidnummer niet meer? Ga naar jekerdapp.nl en klik op ‘Lidnummer opvragen’. Vul hier het bij ons bekende e-mailadres in en we sturen je het lidnummer toe.
Heb je al een wachtwoord ingesteld, maar wil je dit aanpassen? Ga dan naar jekerdapp.nl en klik op ‘Wachtwoord vergeten’. Vul nu je lidnummer in. Je ontvangt nu een mailtje met een link waarmee je zelf een nieuw wachtwoord kunt instellen.
Toegang tot alle lidkaarten van je gezin in Jekerdapp
Voor gezinnen is het handig dat je alle toegangspasjes terugvindt in de Jekerdapp. Binnen het huishouden heeft het hoofd huishouden standaard toegang tot alle passen.
Wil je iemand anders binnen jouw huishouden ook toegang geven tot alle passen? Dat kun je als hoofd huishouden zo aanpassen:
Ga naar jekerdapp.nl en log in
Kies in het menu voor ‘Profiel’
Behalve jouw eigen gegevens zie je hier ook de gegevens van je gezinsleden
Kies hier het gezinslid dat je ook toegang wilt geven tot de andere lidkaarten, en selecteer ‘Mag alle lidkaarten zien’
Log in bij Jekerdapp op je smartphone of tablet met je LIDNUMMER.
Ga naar “Menu” en dan “Profiel”
Klik het pennetje naast “Mijn gegevens”
Kies hier voor “Pasfoto uploaden”
Lees de voorwaarden en klik op “Ik heb het begrepen, ga verder”
Kies nu voor “Foto maken” of “Foto kiezen”. Wij adviseren om te kiezen voor “Foto maken”. Zo kun je direct een duidelijke selfie maken. Zorg voor een neutrale achtergrond.
Het handigst is om gebruik te maken van het pasje op Jekerdapp. Mocht je toch een echt pasje willen, kom dan even langs tijdens de spreekuren van de ledenadministratie
De ledenadministratie controleert je foto, en als je foto niet geschikt is krijg je een melding in de jekerdapp.nl. Wij accepteren alleen juiste foto’s.
Hoe ziet een goede foto er uit?
Je bent goed herkenbaar op de foto
Je kijkt recht in de camera, dus geen foto en profile
Gelijkmatige belichting, geen schaduw in het gezicht
Je gezicht staat in het midden van de foto
Geen petten of andere hoofddeksels, geen zonnebrillen
Zorg ervoor dat je de foto in de juiste stand upload (staand formaat)
Mocht je niet handig zijn met je toestel, kom dan naar het spreekuur van de ledenadministratie. We helpen je daar graag verder.
Met je lidnummer kun je op jekerdapp.nl een nieuw wachtwoord aanvragen. Klik op ‘Wachtwoord vergeten’ en vul je lidnummer in. We sturen een linkje om je wachtwoord opnieuw in te stellen naar het bij ons bekende e-mailadres.
Als er meerdere huishoudleden hetzelfde e-mailadres gebruiken dan sturen we alleen een wachtwoordreset-link van het hoofdlid op. Daarmee ingelogd kun je het lidnummer van de andere gezinsleden zelf opzoeken en de wachtwoorden instellen.
Lidnummer vergeten
Weet je jouw lidnummer niet meer? Ga naar jekerdapp.nl en klik op ‘Lidnummer opvragen’. Vul hier het bij ons bekende e-mailadres in en we sturen je het lidnummer toe.
LET OP: De introducéregeling is gewijzigd per 1 mei 2025. We stappen over op een digitaal introducékaartensysteem in Jekerdapp.
Ieder volwassen lid kan per seizoen 5 tickets kopen. Een ticket kost € 4,90 en hiermee kun je 1 gast meenemen. Tickets zijn direct te gebruiken en zijn onbeperkt houdbaar. Ongebruikte introducékaarten worden niet teruggenomen bij beëindiging van het lidmaatschap en zijn niet overdraagbaar aan een ander huishouden.
Toegang tot het bad met een introducé Bij de ingang laat je aan de vrijwilliger weten dat je een introducé bij je hebt. De vrijwilliger scant eerst de QR-code van je introducé in de Jekerdapp, vervolgens scant de vrijwilliger jouw lidkaart.
Neem je een introducé mee, dan ben jij verantwoordelijk voor je gast.
Zorg er dus goed voor dat je de huisregels uitlegt zodat jouw gast weet hoe we binnen de vereniging met elkaar omgaan.
Kinderen onder de 3 jaar Voor kinderen onder de 3 jaar is geen introductiekaart nodig. Zij kunnen onder begeleiding van een lid gratis naar binnen.
Nog knippen over van je oude papieren introductiekaartje? Je kunt in seizoen 2025 nog gebruik maken van je papieren introducékaart. In 2026 zijn de papieren kaartjes niet meer geldig. Maar je kunt ze dit seizoen (2025) omzetten naar digitale tickets tijdens de spreekuren:
Mei: zaterdag 12.00 – 13.00 uur
Juni t/m augustus: zaterdag 11.00 – 13.00 uur
September: zaterdag 12.00 – 13.00 uur
Tickets kopenin mei en juni Tickets koop je zelf digitaal in de Jekerdapp. Je kiest zelf hoeveel tickets je wilt aanschaffen, tot een maximum van 5 per volwassen lid per huishouden per seizoen. Afrekenen doe je direct in de app. Tickets zijn digitaal te koop in mei en juni.
Liever geen telefoon mee naar het zwembad? Het is mogelijk om een plastic pasje af te halen. Dat kan alleen tijdens het ledenspreekuur op zaterdag 13.00 – 14.00 uur. Zo kun je ook een introducé meenemen als je liever geen telefoon meeneemt naar het zwembad. De tickets zelf koop je wel digitaal via Jekerdapp.nl.
Andere vragen?
Heb je een vraag over je inschrijving of wil je een nieuwe pas afhalen? Loop dan binnen op het ledenspreekuur. Openingstijden vind je hier. Eventuele betalingen kunnen alleen met pin worden gedaan.
Het zwembad is alleen toegankelijk voor leden en introducés.
Zonder (digitale) pas is entree tot het zwembad niet mogelijk!
Het vervangen van je fysieke pas kost € 5. Een nieuwe pas vraag je aan via de profielpagina in Jekerdapp: kies voor pasfoto uploaden en vervolgens voor nieuwe pas aanvragen. Dit doe je in het geval van verlies, diefstal, een verouderde pasfoto of een beschadigde pas.
Ook voor de aanschaf van nieuwe fysieke pasjes na de splitsing van een huishouden betaal je € 5. We accepteren geen cash, betalen enkel via pin.
Bij verlies of diefstal kun je een nieuwe pas bestellen via de Jekerdapp. Je oude pas wordt automatisch geblokkeerd.
Bij het ophalen van je nieuwe pas vragen we ter controle om een legitimatie. Je pasje wordt ter plekke gemaakt tijdens de ledenspreekuren.
Kinderen vanaf 5 jaar dienen een lidmaatschapskaart met eigen pasfoto te hebben. Foto’s kun je uploaden via je profielpagina in Jekerdapp. De ledenadministratie beoordeelt de foto. Na goedkeuring kun je je pas afhalen tijdens de ledenspreekuren. Het pasje wordt ter plekke gemaakt.
Geblokkeerde passen worden na het voldoen van de contributie opnieuw geactiveerd.
Heb je problemen met pasjes die niet werken, meld je dan in het ledenspreekuur.
In het verleden ondervonden buurtbewoners overlast van in de straat parkerende leden van onze vereniging. Wij vonden het redelijk om dat te compenseren door buurtbewoners buiten de wachtlijst om een lidmaatschap aan te bieden. Inmiddels is die overlast door het nieuwe parkeerbeleid van de Gemeente weggenomen. Daarmee vervalt de grondslag voor versnelde toekenning van het lidmaatschap.
In de Algemene Ledenvergadering van mei 2009 is besloten dat de voorkeursbehandeling om lid te worden niet langer zal gelden voor nieuwe bewoners rondom het zwembad. De reden daarvan is het door de gemeente Maastricht ingevoerde parkeerbeleid. In het verleden is aan kopers van woningen in de buurt van het zwembad medegedeeld dat zij recht hadden op versneld instromen als lid. Dat is dus niet langer het geval. Natuurlijk blijft je huidige lidmaatschap gehandhaafd.
Vanwege de aangrenzing van de tuinen en eventuele overlast behouden alleen de percelen aan de even kant van de Trianonstraat en de Champs Elyseeweg 16 en 18, de mogelijkheid om aanspraak te maken op versneld lidmaatschap.
Mag ik alleen mijn kinderen lid laten zijn? (huishoudens zonder volwassenen)
Nee, in het huishoudelijk reglement staat dat men alleen minderjarig (t/m 17 jaar) lid kan zijn, als tenminste één van de ouders/wettelijke vertegenwoordigers ook lid is. Huishoudens zonder volwassenen zijn niet mogelijk. Minderjarige leden kunnen niet als kleinkind worden toegevoegd aan het huishoudnummer van de grootouders.
Samenstelling huishoudens: een huishouden kan slechts uit twee generaties bestaan. Grootouders, kinderen en kleinkinderen kunnen niet samen onder een huishoudnummer vallen. Het huishouden wordt dan gesplitst.
Wordt mijn nieuwe partner automatisch lid? En wat gebeurt bij scheiding?
Het lidmaatschap van de vereniging is persoonsgebonden: scheidende partners behouden dus ieder hun eigen lidmaatschap. Ook voor hun positie op de wachtlijst heeft dit geen gevolgen.
Andersom zal een niet-lid dat gaat samenwonen/trouwen met een lid, achteraan de wachtlijst moeten aansluiten om ook lid te worden. Deze regel geldt ook voor personen/huishoudens die op de wachtlijst staan. Als de gezinssamenstelling verandert dan zal een nieuwe partner zich afzonderlijk moeten aanmelden.
Voor geboorte en adoptie geldt deze regel niet: deze personen kunnen meteen lid worden. Neem hiertoe contact op met de ledenadministratie, met een geboortebewijs of bewijs van adoptie.
Partnerregeling Ben jij lid van de vereniging, maar je partner niet? Mogelijk komt jouw partner in aanmerking om versneld lid te worden. In het begin van ieder jaar worden maximaal 30 personen via de partnerregeling versneld lid van de vereniging. Om gebruik te maken van deze regeling moet er sprake zijn van een aantoonbare duurzame relatie. Houd de nieuwsbrief in de gaten wanneer je je hiervoor kunt inschrijven. Bij meer aanmeldingen dan beschikbare plaatsen wordt gekeken naar de wachtlijstpositie.
Gedragscode, huishoudelijk reglement en huisregels
Om het voor iedereen leuk te houden hebben we huisregels opgesteld waar we ons aan houden bij bezoek van ons zwembad.
De gedragscode omschrijft wat we verwachten van een correcte omgang tussen tussen leden in verschillende rollen. Denk aan coordinator, badmeester, bestuurder, vrijwilliger en leden die het zwembad als badgast bezoeken en badgasten/leden onderling.
Het huishoudelijk reglement is meer bestuurlijk, en bepaalt hoe we onze vereniging in het algemeen vormgeven.
Voor acute noodgevallen zijn er aparte procedures. Deze vindt je bij Toezichtsplan, Calamiteitenplan en Ontruimingsplattegrond.
Heeft Jekerdal een toezichtsplan, een calamiteitenplan en een ontruimingsplattegrond?
Het toezichtplan geeft het toezichtbeleid van onze vereniging weer, zowel kwantitatief als kwalitatief.
Ondanks allerlei voorzorgsmaatregelen en preventieve voorzieningen kan het toch voorkomen dat in een zwembad of zich daar bevindende gebouwen een brand of een andere calamiteit ontstaat. Om aan een noodsituatie het hoofd te kunnen bieden is het nodig te beschikken over een calamiteitenplan.
We doen ons best om alle leden en vrijwilligers een fijne en veilige omgeving te bieden. Mocht je tijdens je bezoek aan ons zwembad toch worden geconfronteerd met ongewenst gedrag, zoals pesten, seksuele intimidatie, discriminatie en agressie, dan kun je voor advies terecht bij de vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon is onafhankelijk en deskundig.
Inplannen van vrijwilligerdiensten voor 2024 kan van 20 maart t/m 2 april
Ieder jaar, voordat het zwembad opengaat, kun je jouw vrijwilligersdienst inplannen via de jekerdapp. Voor de start van het nieuwe seizoen ontvang je de nieuwsbrief met daarin de aankondiging dat je de diensten kunt plannen.
Inplannen in Jekerdapp.nl Ga naar jekerdapp.nl en log in met je lidnummer en wachtwoord. Klik vervolgens op de knop ‘Vrijwilligersdienst plannen’. Let op! Je kunt maar één keer een dienst plannen. Annuleer je vervolgens deze dienst, dan wordt deze automatisch opnieuw ingepland nadat de planning gesloten is. Als je datum en tijdstip van voorkeur al volzet is, kies dan een andere datum.
Ruilen Komt jouw tijdstip toch niet uit? Dan kun je proberen te ruilen via Jekerdapp. Heb je al iemand gevonden, dan is dat heel makkelijk. Heb je niemand gevonden dan kun je een verzoek bij alle andere vrijwilligers neerleggen (via de jekerdapp). Je bent zelf verantwoordelijk voor het invullen van de dienst die op jouw naam staat. Kom je niet opdagen, dan ontvang je een boete en een herkansing. Kom je wederom niet, dan volgt royement.
Het kan ook zijn dat je tijdens het seizoen een ruilverzoek ontvangt om opengebleven diensten in te vullen, we hopen dat je alles in het werk stelt om hieraan mee te werken zodat op elk moment gedurende het seizoen een veilige zwemomgeving kan worden gegarandeerd.
Ieder lid vervult een vrijwilligersdienst Ieder lid vervult per jaar één vrijwilligersdienst van twee uur. Je kunt zelf een dag en tijdstip selecteren. Plan je zelf geen tijdstip in, dan krijg je een willekeurig tijdstip toegewezen.
Sommige leden zijn vrijgesteld van deze dienst (bijvoorbeeld vanwege leeftijd).
Wat moet ik doen tijdens mijn vrijwilligersdienst?
De coördinator van dienst heeft een breed scala aan mogelijke werkzaamheden, zoals controle bij de ingang of toezicht bij de fietsenstalling. Maar er is meer nodig om het zwembad draaiende te houden, zoals het schoonmaken van het sanitair, de badrand poetsen, vuilniszakken vervangen, grasveld nalopen op afval, of toezicht houden bij het kleine bad.
De kantine heeft eigen personeel, hiervoor worden geen leden ingezet.
Zorg voor passende kleding, ook als je even tussendoor van kantoor of winkel komt. Kleding waarmee je zelf thuis zou poetsen of klussen is geschikt.
Alléén de coördinator van dienst bepaalt wie wat doet, en wanneer de dienst voldoende is ingevuld. Dit is nooit ter beoordeling aan de leden. Ook slecht weer of beperkte drukte is geen reden tot zelfstandig te besluiten dat de dienst erop zit, of überhaupt niet volbracht hoeft te worden.
Mocht je structurele bezwaren hebben tegen het vervullen van je vrijwilligersdienst, neem dan contact op met de ledenadministratie via het contactformulier. Er zijn redenen denkbaar waarmee leden vrijgesteld kunnen worden van deze dienst.
Tijdens de openingstijden zijn er vele leden, jong en oud, in en om het zwembad. Op mooie dagen kan het behoorlijk druk zijn met vele honderden aanwezigen. Om dan alles in goede banen te leiden zijn er veel leden aan het werk, maar er is uiteindelijk één persoon die hierover de leiding heeft: de coördinator van dienst. Deze coördinator is verantwoordelijk voor ieders veiligheid, een ordelijke gang van zaken en handhaven van de regels. Hiertoe worden zij goed getraind, en zijn ze verregaand bevoegd om te handhaven. Zie ook artikel 10 in het huishoudelijk reglement.
Mocht je interesse hebben om ook enkele jaren deze dienst aan de vereniging te verlenen, dan horen we graag van je. Neem dan contact op met een coördinator of vul het contactformulier in voor meer informatie.
Vrijwilliger Iedere vrijwilliger boven 16 jaar (geworden vóór het begin van het seizoen) vervult twee uur vrijwilligerswerk per seizoen. De klussen zijn heel divers: van het surveilleren bij de fietsenstalling tot het schoonmaken van de toiletten, grasweiden of het verwijderen van onkruid. Jouw wordt je mede gedeeld bij aankomst door de coördinator.
Leden vanaf 67 jaar kunnen op verzoek worden vrijgesteld. Neem hiervoor contact op met de ledenadministratie.
Badmeester Badmeesters mogen eenmaal een periode van 3 weken onderbreken voor een eventuele vakantie. Verder vragen wij jou om zoveel mogelijk iedere week een dienst in te plannen. We vragen je om daarbij zowel ochtend, middag en einde dag diensten in te plannen en zowel in het weekend als doordeweeks te plannen. Met een goede variatie is het voor iedereen mogelijk om een gevarieerde planning te maken en kun je makkelijker een vervanger vinden als je toch toevallig een keer moeten ruilen.
Coördinator Coördinatoren mogen eenmaal een periode van 3 weken onderbreken voor een eventuele vakantie. Verder vragen wij jou om zoveel mogelijk iedere week één of meerdere diensten in te plannen. We vragen je om daarbij zowel ochtend als middag diensten in te plannen en zowel in het weekend als doordeweeks te plannen. Met een goede variatie is het voor iedereen mogelijk om een gevarieerde planning te maken en kun je makkelijker een vervanger vinden als je toch toevallig een keer moeten ruilen.
Sanctie Kom je als vrijwilliger niet opdagen op je ingeplande dienst, dan ontvang je een zogenaamde BOETEBRIEF per e-mail. Hierin wordt jou de betaling van de boete van € 27 aangeboden online te betalen. Tevens wordt jouw dienst herplant op een later tijdstip tijdens het seizoen. Vervul je dienst en voldoe tijdig een eventuele boete om royement te voorkomen.
Lukt het je onverhoopt toch niet om je vrijwilligersdienst in te vullen op het geplande tijdstip? Probeer dan je dienst te ruilen met een ander lid. Dat doe je via de Jekerdapp:
Selecteer de datum en het tijdstip waarop jouw dienst is ingepland
Je kunt nu of een ruillverzoek naar iedereen versturen of naar een specifiek lid
Misschien staat er al een ruilverzoek van een ander lid dat jou goed uitkomt. Dat zie je ook terug op de pagina ‘Vrijwilligersplanning’ onderaan bij ‘Taken’. Klik op het groene vinkje achter de dienst van jouw keuze. Pas als dit ruilverzoek wordt geaccepteerd door het andere lid is je dienst aangepast. De kalender in Jekerdapp geeft altijd de juiste dag en datum aan van jou dienst.
Al iemand gevonden om te ruilen? Pas het aan in Jekerdapp! Het kan dus best zijn dat je al met iemand hebt afgesproken om te ruilen, ga dan toch naar de jekerdapp, kies je datum en vraag aan het specifieke lid om te ruilen via jekerdapp.nl. Doorloop de procedure en zorg dat de kalender klopt.
Voorkom boetes en royement Jij blijft verantwoordelijk voor de dienst die op jouw naam staat. Niet komen opdagen betekent dat je een boetebrief ontvangt en een nieuwe datum krijgt toegewezen. Kom je niet opdagen voor jouw dienst en ben je er ook niet bij de herkansing, dan volgt royement van het lidmaatschap.